Tämä sivusto on arkistoitu, ja sen sisältöä ei enää päivitetä.

Siirry uudelle sivustolle

10 tapaa saada parempi itsetunto

10 tapaa saada parempi itsetunto
Printer-friendly version

Muuta ajattelutapojasi, niin muutat koko elämäsi. Itsetunto_370

1. Kuuntele sisäistä ääntäsi

Itsetunto tarkoittaa tapaa, jolla suhtaudut itseesi ja arvoa, jonka itsellesi annat. Kuuntele sisäistä ääntäsi ja kirjoita ylös, mitä se sinulle kertoo. Jos olet taipuvainen toistelemaan en osaa, käännä ajatus – aluksi vaikka väkisin. Osaan kyllä!

2. Uskalla olla positiivinen

Ajattelemme negatiivisuudesta usein positiivisesti: pessimististä ihmistä pidetään helposti älykkäänä, ja positiivinen tuomitaan tyhmäksi. Myönteinen ajattelu vääristyy yhteiskunnassamme pinnalliseksi haihatteluksi ja todellisuuspaoksi, vaikka se on avain onneen. Moniko optimistisena pitämäsi tyyppi muka vihaa itseään?

3. Tutustu itseesi

Hyvä itsetunto tarkoittaa myös hyvää itsetuntemusta. Mieti puolueettomin silmin, missä asioissa olet hyvä, mitkä eivät ole parhaita puoliasi ja milloin tarvitset muiden tukea.
Opettele tuntemaan ja kohtaamaan itsesi vaikka kirjoittamalla päiväkirjaa, merkitsemällä uniasi muistiin, maalaamalla tai tekemällä käsitöitä. Yksi loistavimmista itsetuntemuksen välineistä on liikunta. Pääset lähelle sisintäsi niin rauhallisessa joogassa kuin hikisellä lenkillä.

4. Katso itseäsi rakkaasi silmin

Pyydä kumppaniasi kertomaan, mihin hän sinussa ihastui, mikä sinussa viehättää ja mitä hän sinussa arvostaa. Kuuntele keskeytyksettä ja ota kehut kerrankin vastaan. Sinua rakastetaan – mikset sinäkin rakastaisi itseäsi?

5. Iloitse, että olet sinä

Karista turha perfektionismi, täydellistä sinusta ei tule takuulla. Kun olet tasapainossa itsesi kanssa, et vertaa itseäsi muihin tai koe tarvetta nostaa itseäsi muita ylemmäksi. Ihminen, jolla on hyvä itsetunto, iloitsee siitä, että on juuri oma itsensä – vikoineen ja vahvuuksineen.

6. Unohda numerot

Monella on tapana mittailla, tarkkailla ja laskeskella niin painoaan, vaatekokoaan kuin ympärysmittojaan. Numeroista ja luvuista on tullut meille pakkomielle ja itseruoskinnan väline. Jos vaatekoko masentaa, leikkaa lappu irti! Keskity fiilikseen: jos olo tuntuu tukalalta tai farkut kiristävät, lähde liikkumaan.

7. Torju energiasyöpöt

Avain itsesi rakastamiseen löytyy sisimmästä, mutta elämäsi tärkeät ihmiset vaikuttavat siihen, miten näet itsesi. Onko ympärilläsi ihmisiä, joiden seurassa tunnet olosi mitättömäksi? Energiasyöppöjä, jotka vievät hapenkin hengitysilmasta? Uskalla kohdata vaikeat tyypit ja tee heille ystävällisesti mutta jämäkästi selväksi, miltä heidän käytöksensä tuntuu.

Älä kuitenkaan pillastu turhasta: joskus kiukkuun kannattaa vastata tyyneydellä. Ympäröi itsesi kannustavilla ihmisillä ja säteile sinäkin positiivisuutta ympäristöösi.

8. Sano ei

Karista liiallinen kiltteys. Tarkoitat ehkä hyvää, mutta jatkuva myöntely lopulta tukahduttaa ja katkeroittaa sinut. Opettele pitämään puolesi ja sanomaan ei. Se ei tee sinusta epäsuosittua – itse asiassa päinvastoin: on tutkittu, että jämäköitä ja itsevarmoja tyyppejä pidetään miellyttävimpinä kuin niitä, jotka aina myöntyvät ja sanovat kyllä.

9. Uskalla unelmoida

Pohdi, mitä elämältäsi oikeasti haluat. Aseta tavoitteita ja ryhdy rohkeasti toteuttamaan haaveitasi. Pilko haasteet välietappeihin ja iloitse pienistäkin onnistumisistasi. Silloin tunnet olevasi voittaja joka päivä.

10. Ota vastuu

Kysymys on sinun elämästäsi, joten sinun on otettava siitä vastuu. Valittaminen ei vie eteenpäin, eikä muiden syyttely auta. Jos asiat eivät etene kuten haluat, pysy positiivisena ja vaihda taktiikkaa.

Anna itsellesi myös armoa: Luovu syyllisyydestä, kaunasta ja menneisyyden haamuista. Älä vello virheissäsi, vaan yritä oppia mokistasi.

Juttua varten on haastateltu psykologi, Syömishäiriökeskuksen toiminnanjohtaja Pia Charpentieria ja psykologi Anja Piippoa.

Author: 

Viimeksi päivitetty

maanantaina, 03/14/2011 - 13:47

Julkaistu

keskiviikkona, 04/08/2009 - 15:14